Щоденник учасників фази VII

День перший

Враження від Лариси Колісник

Приємні емоційні зустрічі з друзями, нові знайомства.

Привітання професора Тараса Фінікова, координатора проєкту з української сторони та професора Роберта А.Сухарського, координатора проєкту з польської сторони; інформування про мету та завдання Фази VII.

Проректор Варшавського університету з питань аспірантури та юридичних питань професор Адам Невядомскі, коментуючи стратегію розвитку Варшавського університету, повідомив, що в їх університеті саме ректор готує стратегію університету, а сенат університету приймає їі повністю або вносить корективи.

В польських університетах стратегія, з одного боку, не є обов?язковим документом, тобто немає прямого покарання за її відсутність, а з іншого боку, не можна, наприклад, за її відсутності започаткувати нову освітню програму, відкрити новий вищий навчальний заклад.

Відповідаючи на питання про специфіку докторської школи в Польщі, професор повідомив, що біля третини аспірантів (докторантів в польській системі вищої освіти) захищають дисертацію протягом чотирирічного терміну навчання.

При цьому в Польщі аспірант може захиститись і після закінчення навчання в аспірантурі.

З Тарасом Фініковим розглядали різні варіації існуючих  класифікацій закладів вищої освіти в Україні, критерії, які для цього використовуються, актуальність таких критеріїв. Намагались разом зрозуміти, що таке «дослідницький», «світоглядний», «підприємницький» університет; які критерії покладені в основу такого поділу; які зво сьогодні (якщо такі є) можна віднести до наведених вище видів університетів.

Очевидні, здавалось б речі,  стали вже й не такими очевидними.

Є над чим подумати.

Готуємось до другого дня проєкту.

Фото за посиланням 

Враження від Світлани Бульбенюк

З юридичними аспектами стратегії університету учасників Проекту ознайомив проректор Варшавського університету пан професор Адам Невідомські. Цікаво, що прямої вимоги створення стратегії розвитку університету законодавча база Республіки Польщі не передбачає, втім ця вимога є прихованою: наприклад, для реалізації спільних з ЄС проектів потрібна стратегія університету, те саме стосується відкриття нових програм. Пан проректор наводив багато цікавих кейсів і прикладів, зокрема і щодо особливостей функціонування докторських шкіл. Як і у 2022 р., зустріч з паном проректором була надзвичайно інформативною. І ще один штрих: по завершенні нашої зустрічі пан професор поспішав на лекції.

Ідейний натхненник Інноваційного університету пан Тарас Володимирович Фініков поділився з учасниками та учасницями Проекту власними міркуваннями щодо можливостей моделювання університетської освіти. Як в кожній важливій і складній темі - питань наразі більше, ніж відповідей. Власне VII Фаза Проекту присвячена пошуку відповідей, має на меті запропонувати МОН України погляд учасників Проекту на майбутнє українських університетів до 2030 р.

І, безперечно, для учасників всіх Фаз Проекту було важливо зустрітися з паном професором Робертом Сухарські, який два терміни поспіль займав посаду декана факультету Artes Liberales.

І ще кілька особистих вражень/фідбеків.

Я приїхала до Варшави 11 листопада - у день Національного свята, тож Варшава запам'яталася біло-червоною як колір Прапору. Аж до самого пізнього вечора по вулицям йшли люди з національним прапором у руках, а в метро можна було побачити дівчат і жінок у віночках з білими та червоними квітками. Заходи безпеки були масштабними.

Повернення на вулицю Добру, де розташовані класи Artes Liberales, - це поєднання чудових і теплих спогадів про жовтень 2022 р., очікування важливих подій та зустрічей, а ще величезний кредит довіри до мене як до однієї з 35-тьох учасників VII Фази Проекту.

Фото за посиланням 


День другий

Враження від Лариси Колісник

У рамках міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство», фаза VII «Моделі вищих навчальних закладів і стратегії розвитку» University of Warsaw/ Uniwersytet Warszawski  командно беремо участь у тренінгу професора Еви Крогулец, Проректора Варшавського університету з питань розвитку на тему «Стратегія розвитку навчального закладу – Варшавський університет» Within the framework of the international project “Innovative University and Leadership’” Phase VII “Models of Higher Education Institutions and Development Strategies”, the University of Warsaw/ Uniwersytet Warszawski team is participating in the training of Professor Ewa Krogulec, Vice-Rector for Development at the University of Warsaw, on the topic “Development Strategy of the University - Warsaw University”!

Слушно відбулося презентування командної роботи у рамках завдань «Аналіз напрямків сучасної діяльності українських університетів» чотирьох Команд учасників міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство» The presentation of teamwork within the task “Analysis of the directions of modern activity of Ukrainian universities” by four teams of participants of the international project “Innovative University and Leadership” was well timed  University of Warsaw / Uniwersytet Warszawski ! Професор Ева Крогулец, Проректор Варшавського університету з питань розвитку в товариській та партнерській формі надала реляції на цю аналітичну презентацію Professor Ewa Krogulec, Vice-Rector for Development at the University of Warsaw, provided feedback on this analytical presentation in a friendly and partner-like manner!

Відбувається подальша міжфазова інтеграція, спрямована на інноваційну перспективу в рамках проєкту "Інноваційний університет і лідерство", 7 фаза Further inter-phase integration is taking place, focusing on an innovative perspective within the framework of the project “Innovative University and Leadership” Phase 7!

Зокрема, дружнє й фахове обговорення питань формування стратегій розвитку вишів у колі науковців Варшавського університету In particular Friendly & professional discussion of the formation of university development strategies in the University of Warsaw groups!

Далі буде…

Фото за посиланням 


День третій

Враження від Теодозії Яцишин

14-15 листопада 2024 в Університеті Варшавському відбувалася міжнародна конференція "Президенція Польщі в Раді Європейського Союзу – сутність, цілі та завдання". Учасники проєкту «Інноваційний університет і лідерство» (фаза VII «Моделі вищих навчальних закладів і стратегії розвитку») мали змогу взяти участь 14 листопада в цій надзвичайно цікавій події, за що висловлюємо вдячність організаторам Варшавського Університету.

Захід, який проходив під почесним патронатом ректора Університету Варшавського Prof. Dr. Hab. Alojzy Z. Nowak та Prof. Hans-Gert Pöttering, колишнього голови Європейського парламенту, зібрав представників політичних і наукових кіл.

Конференцію відкривала Dr. hab. Agata Zalewska, професорка та деканка факультету «Artes Liberales» Університету Варшавського. Також із вітальними промовами виступили Prof. Adam Nieviadomski, проректор Варшавського університету з питань аспірантури та юридичних питань.

Серед учасників першої частини конференції були такі поважні особи як Magdalena Sobkowiak-Czarnecka - підсекретар Канцелярії Ради міністрів, Prof. Dr. Hab. Adam Daniel Rotfeld - колишній міністр закордонних справ Республіки Польща (РП), Dr. Hab. Hanna Stanis?awa Suchocka, професор Університету ім. Адама Міцкевича в Познані.

Ключовою місією конференції для нашої спільноти було представлення проф. Тарасом Фініковим та проф. Ігорем Лиманом дослідження «Завдання Польщі в Раді Європейського Союзу — перспективи України». Учасники конференції могли ознайомитися з баченням частини наукової спільноти та думками представників студентства «Католицького університету» щодо даної тематики.  Зокрема, основними акцентами доповіді щодо польського головування в Раді ЄС варто відзначити наступне:  Польща не може вільно нав'язувати свої ініціативи, але може акцентувати увагу на питаннях, важливих для України; основні пріоритети Польщі: поглиблення співпраці ЄС зі США, розширення ЄС, відновлення України та енергетична безпека.

Очікування України в цьому аспекті відзначені наступні: прискорення переговорів щодо членства України в ЄС; посилення санкцій проти Росії та моніторинг їх виконання; збільшення військової та фінансової допомоги Україні; розвиток енергетичної незалежності України. При цьому ключовими напрями співпраці реципієнти відзначали підтримку української культури та освіти, сприяння участі українських науковців у європейських дослідницьких програмах, створення нових механізмів фінансової підтримки України в межах бюджету ЄС. Основна позиція студентів та науковців даного дослідження полягала в наступному: Україна є ключовим форпостом безпеки Європи; партнерство у соціально-економічній відбудові України; необхідно посилити партнерство між науковцями обох країн та інтегрувати українських дослідників у європейські наукові мережі. Попри виклики, Польща залишається одним із головних стратегічних партнерів України, здатним сприяти не лише захисту суверенітету, а й забезпеченню майбутньої безпеки Європи.

В панельній дискусії присвяченій підтримці України на її шляху до ЄС, яка була заключною цього дня, брали участь Bronis?aw Komorowski, колишній президент Республіки Польща, Cardinal Kazimierz Nycz, архієпископ Варшави, ординарій для вірних східного обряду в Польщі, Maja Mazurkiewicz, президентка Фонду PZU, співзасновниця alliance4europe.

Загалом в обговореннях піднімалися теми щодо проблематики війни Україна-росія, безпеки, міграції, стійкого розвитку, поляризації суспільства, психологічного здоров’я, дезінформації, гібридної війни та ряду інших важливих питань.

На завершення головним меседжом є: можливість протистояти зазначеним викликам тільки в єдності зі збереженням поваги до індивідуальності та особливостей кожної нації.

Фото за посиланням


День четвертий

Враження від Юлії Єпіфанової, Тетяни Степури

Виступ проректора Ягеллонського університету професора Павла Лайдлера (Pawel Laidler) підкорив не тільки високим професіоналізмом, але й неабиякою харизмою, - три години пролетіли на одному диханні! Стратегічний розвиток, на думку професора, - квінтесенція і осердя успіху університету у швидкозмінному середовищі.

Відмітно, що професор  Лайдлер не оминав у проблемних питань університетського розвитку. Окрасою виступу слугували відсилання до історії американського права - сфери професійних інтересів спікера.

Не дивно, що виступ викликав жваву дискусію. Були і гострі запитання - як оцінювати роботу адміністративного персоналу, які у Польщі критерії віднесення університету до дослідницького, яке місце посідає розвиток цифрових технологій у стратегії університету, чи враховуються аспекти працевлаштування випускників та alumni у стратегічному розвитку, чи використовує університет інструменти ендавменту у своєму фінансуванні та інші.

Наразі стратегія Ягеллонського університету діє на період 2021-2030 та спрямована на зміцнення ролі університету в Європейському просторі. А місія університету зводиться до чотирьох "І":  Інноваційність, Інтердисциплінарність, Інтернаціональність, Інтеграція.

Фото за посиланням 


День шостий

Враження від Вадима Хмарського

Завершився перший тиждень проєкту. За плечима учасників вже накопичений перший доробок – насичені і продуктивні зустрічі з проректорами Варшавського та Яґеллонського університетів, які професійно і щиро поділились своїм досвідом розробки та реалізації стратегій провідних закладів вищої освіти Польщі, участь у міжнародній конференції вищого ґатунку, запитання і дискусії щодо спільної роботи, обговорення планів на майбутнє. 

У перші вихідні учасники проекту розділились на групки та індивідуально поринули у вивчення визначних місць гостинної для нас Польщі. Стоячи у довжелезній черзі до одного з них поспілкувались щодо польської історії і зокрема про історичну цивілізаційну близькість України до Польщі. Згадали про те, що у сивій давнині центральні союзи племен на основі яких склались наші перші держави мали ідентичну назву – поляни. Майже одночасно наші князі Мєшко І (966) та Володимир Великий (988) запровадили у своїх державах християнство. Згодом і Русь, і Польща дезінтегрувались і раз-ураз намагались створити міцну державу – королі Данило (ХІІІ ст.) та Казимир ІІІ Великий (XIV ст.), який приєднав до королівства Галичину, що згодом стала Руським воєводством.

 Після Люблінської унії у складі новоутвореної Речі Посполитої опинилась більша частина українських земель, але досвід спільного життя виявився складним. Ігнорування «руського» елементу призвело до наростання напруженості у суспільстві, що завершилось Хмельниччиною, а згодом – для Польщі «Потопом», а для України – «Руїною». Розбратом вповні скористались агресивні сусіди, що призвело водночас до падіння Речі Посполитої і гетьманської автономії – частини наших народів опинились по обидва боки кордонів імперій – Габсбурґів та Романових.

 Модерне пробудження національної свідомості у ХІХ столітті теж йшло паралельно – Тарас Шевченко і Адам Міцкевич були сучасниками, а у часи руйнації обох імперій національні рухи призвели до спроб творення національних держав у нових історичних умовах. Українська набула формату квазідержави у вигляді однієї з радянських республік у межах новітньої імперії – Радянського Союзу, а Польська держава у новітній історії встояла, але після Другої світової війни і її було втягнуто до «соціалістичного табору». 

Після розпаду комуністичної системи Третя Річ Посполита досить швидко і успішно інтегрувалась до західноєвропейських та євроатлантичної структур. А от для України, безпосереднім сусідом якої став агресивний і потужний сусід – російська федерація, значно ускладнилось просування по цьому безальтернативному шляху.

Сучасна Польща є для України певним цивілізаційним стандартом і моделлю того руху і розвитку, який ще треба нам пройти. Сьогодення показало наскільки Польща чинить гідно, як наш добрий сусід. Саме така позиція сприятиме побудові Української національної держави в умовах глобалізації та інтеграції до об’єднаної Європи. Отже, досвід сучасної Польщі і у царині освіти може бути цінним джерелом вивчення інновацій для українських освітян.

 А що ж з опануванням культурного простору на вікенд?

Мандрівки розпочались ще у суботу. Анастасія Сімахова, Людмила Токарчук та Ірина Удовик завітали до міста Торунь, а Сергій Махновський – до Гамбургу та Люнебургу (Німеччина). Неймовірну Одисею здійснив Ігор Лиман – промайнувши Литву і Латвію опинився в Естонії, скупався у Фінській затоці і  перебрався до Стокгольму. Звідти Улісс дістався Гданська, де на нього чекали Мирослава Босовська, Лариса Шаульська та Тарас Рак. Світлана Бульбенюк повернулась до Варшави із Тирани (Албанія), де взяла участь у фестивалі  NECE. 

У Варшаві об’єктами інтересу стали Центр науки Коперник (Тетяна Степура), Центр грошей Національного банку Польщі (Тетяна Димань, Тетяна Запорожець, Теодосія Яцишин, Олег Лагоднюк, Вадим Хмарський). Варшавський зоопарк підкорила Анастасія Сімахова, а до Варшавської політехніки з дружнім візитом завітав Сергій Федонюк. І це, певно, не вся інформація. Тим, хто у вікенд відпрацював – низький уклін!

Всім вдалого наступного тижня!

Фото за посиланням 


День сьомий 

Враження від Людмили Токарчук (Зілковської) 

18 листопада 2024 року - сьомий день VII фази міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство» для мене розділився на три частини.

Частина 1.1. Зустріч з проректором з питань навчання Університету у Білостоці, професором Кшиштофом Короткіх, на якій презентовано Стратегію розвитку навчального закладу – Університету у Білостоці та його філії у Вільнюсі.

Розпочавши з історії закладу, характеристики регіону, пан проректор висвітлив пов'язані з цим особливості роботи закладу з набору студентів, структурні зміни, систему відкритих інновацій, нові цікаві форми співпраці з іншими університетами міста та про інше, при цьому не оминаючи проблемні питання, про які говорив щиро і «без прикрас». Такий детальний та відвертий виступ викликав живий інтерес аудиторії. Численні питання-відповіді часом переходили у дискусію, що стало взаємокорисним. Як сказав пан професор: «Ваші питання підштовхнули меде до міркувань – що мені ще треба зробити».

Частина 1.2. Своєрідним способом налаштування на початок роботи по групам стали презентації наших однофазників, які представили свої унікальні напрацювання. Тетяна Степура розповіла про «Тренди розвитку вищої освіти у світі: глобальні цілі й національні особливості», а Володимир Стефінін - про «Роль університетів в житі міст: досвід Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника». Багатовимірний аналіз і незвичні висвітлені ракурси зазначених презентацій стануть у нагоді при розробці нових моделей університету.

Частина 2. Йшла майже паралельно протягом усього дня.

На екрані смартфону відображається «в Одесі повітряна тривога». Через короткий проміжок часу - «відбій повітряної тривоги» - можна видихнути. Йдуть дзвінки, не беру – цікава доповідь пана Кшиштофа. Повідомлення… Ракета влучила у будинок, де живе мій брат, квартира зруйнована, племінник постраждав, везуть у лікарню… Жах… Дзвоню, ніхто не бере слухавку… Страх і купа питань… Хто з хлопчиків? Молодший чи старший? Які травми? Телефон не відповідає… Час триває… Повітря не вистачає… Кожна хвилина, як година… Тіла не відчуваєш… Відповів! Усі живі. Постраждав молодший (7 рочків). Різані рани, усе зашили… Дякуєш Богові, що вони живі!

Частина 3. Дорогою у готель думаєш про двопаралельність нашого життя, що почалась з лютого 2022 року…

І як життєстверджуючий акорд зустрічаєш своїх одногрупників, які прямо у холі готелю Варшавського університету розташувалися і працюють над місією і стратегією, академічною політикою і освітньою пропозицією українського університету майбутнього! Залишаєшся ще на дві години, бо наш маленький Владислав, який травмований спить у лікарні, має свого часу здобувати вищу освіту у вільній і квітучій Україні!

Фото за посиланням 


День восьмий

Враження від Василя Мойсієнка

Учасники міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство», фаза VII «Моделі вищих навчальних закладів і стратегії розвитку» (University of Warsaw/ Uniwersytet Warszawski) приступили до практичного використання міжнародного досвіду стратегування в процесі розробки, визначення та опису найбільш перспективних для українських реалій моделей університетів.

Учасники проєкту об’єднались у чотири групи:

Група 1. Місія та стратегія університету. Академічна політика та освітня пропозиція (координатор Ольга Гуренко )

Група 2. Система управління та організаційна структура. Фінансування (координатор Артем Артюхов)

Група 3. Вплив на суспільство та побудова відносин із зовнішнім середовищем. Університет як простір для розвитку студентів та персоналу (координатор Лариса Колісник)

Група 4. Місце університету у світових науково-технологічних трендах: підтримка трендів, їх розвиток або формування. Включеність університету у світове професійне та наукове середовище (координатори Григорій Мозолович / Олена Тупахіна)

Для оптимізації роботи в групах, за ініціативи проф. Тараса Фінікова, було створено спеціальний довідник, який містить документи Організації Об'єднаних Націй, Європейського Союзу, Європейської асоціації університетів, міністерських конференцій з питань розвитку вищої освіти, а також набір стратегій розвитку європейських, польських та українських університетів.

Після окреслення основних принципів, ціннісних пріоритетів у розбудові сучасної моделі університету, вимог, які ставить зовнішнє середовище до освітніх установ, відбулась коротка презентація доробку фокус-груп. Обговорення було предметним і конструктивним.

Проф. Тарас Фініков підсумував роботу фокус-груп та ознайомив із законодавчими новаціями щодо створення передумов для модернізації мережі закладів вищої освіти.

Фото за посиланням 


День дев’ятий

Враження від Анастасії Сімахової

Насичений день для учасників VII фази проєкту «Інноваційний університет і лідерство».

Клементина Кєляк, бюро Міжнародного співробітництва Uniwersytet Warszawski, провела лекцію на тему: «Інтернаціоналізація навчального закладу на прикладі Варшавського університету». Інтернаціоналізація є частиною стратегії університету. Варшавський університет має понад 1000 партнерів в Польщі та закордоном, понад 380 іноземних партнерів з договором, 600 ЗВО для співпраці в рамках Еразмус+, 30 програм подвійних дипломів, бере участь в альянсі European Universities, створено Welcome point для студентів та викладачів. Пані Клементина закликала українські зво співпрацювати між собою, обмінюватися досвідом, а не бути конкурентами! Було жваве обговорення з учасниками VII фази щодо збору статистичних даних, повернення студентів після мобільності, співпраці зі Сполученим Королівством, спільне керівництво аспірантами.

Д-р Ольга Ткаченко, Інститут славістики Польської академії наук, провела лекцію на тему: «Підтримка дослідницьких програм». Учасникам IV фази проєкту «Інноваційний університет і лідерство» було приємно за 5 років після захисту мікропроєктів у Києві (червень 2019 р.) побачити пані Ольгу, яка була менеджеркою під час IV фази.

Під час презентації було продемонстровано досвід маленького наукового інституту, в якому працює 92 особи (з них 56 науковців). Інститут запровадив активну підтримку українських вчених після початку повномасштабного вторгнення рф. Було прийнято 19 українських вчених за останні два роки, започатковано курси польської мови (899 осіб пройшли) та української мови (719 осіб пройшли), на постійній основі проводиться захід «Українські вівторки». В Інституті існує відділ підтримки вченого (6 працівників), який допомогає оформлювати та подавати заявки, консультує вчених та просуває результати дослідження.

Після лекцій учасники VII фази попрацювали в групах над заданим завданням.

Фото за посиланням 


День десятий

Враження від Мирослави Босовської

День видався яскравим та багатим на цікаві події.

Дві  сесії проекту були сфокусовані на стратегічних пріоритетах розвитку приватних ЗВО Польщі, а саме :

1. д-р. Пьотр Бургоньскі, Католицька академія:

Стратегія розвитку Католицької академії

2. Д-р. Томаш Браун, Проректор з питань міжнародного співробітництва Університету Лазарського: Стратегія розвитку Університету Лазарського

Увечері,  разом з спільнотою Варшавського університету, команда Інноваційників святкувала 208-річницю університету. 

Фото за посиланням 


День одинадцятий

Враження від Ірини Скляр

П'ятниця - закінчення другого тижня ІІV  фази виявилося насиченим і стало до певної міри "точкою спільного бачення".

Дискусії, (не)погодження, вагомі аргументи, переконливі контраргументи...

Емоційний накал

Але незмінно зростаюче відчуття себе у колі однодумців.

А ще - радість від того, що працюєш у такій неймовірній команді. Such a fantastic team work looks promising, doesn't it?

Фото за посиланням 


День чотирнадцятий

Враження від Володимира Стефініна

Сьогодні стартував третій тиждень VII фази «Моделі вищих навчальних закладів» проекту Інноваційний Університет  в Uniwersytet Warszawski.

Перша половина дня ознаменувалась зустріччю з надзвичайно харизматичним та цікавим спікером, головою Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти  Андрійом Бутенком.

Пан Андрій поділився своїм поглядом на ті зміни, що нас очікують в системі забезпечення якості вищої освіти. Перспективами інституційної акредитації, змінами в підходах до оцінювання освітніх програм та впровадження прогресивної шкали вартості послуг акредитації освітніх програм та багато інш…

В другій половині дня на зустріч з інноваційниками завітав відомий вчений професор Мацей Жиліч, який має унікальний досвід багаторічного керівництва потужним недержавним фондом – Фундацією для польської науки. Пан професор Мацей Жиліч розповів про те, що фонд розпочав свою діяльність ще в 1989 році, за понад 35 років діяльності фонд здійснив підтримку сотень фундаментальних наукових проектів на сотні мільйонів доларів США. Фонд напряму співпрацює з ЄС та великими приватними донорськими організаціями. Учасники зустрічі мали змогу дізнатись у спікера про участь українських науковців та їх проектів в грантах фонду, про умови отримання грантової підтримки молодим науковцям, про поради з успішного фандрейзингу та особливості здійснення зовнішнього оцінювання проектних заявок.

Пані Софія Азовцева - проектна координаторка програми "Для України" розповіла про нюанси подання заявок на конкурс та можливості, які він відкриває для українських науковців. На сьогодні Фундація Польської Науки підтримала 11 наукових проєктів для українських науковців за підсумками чотирьох проведених конкурсів. Далі буде…

Фото за посиланням 

Враження від Світлани Бульбенюк

25 листопада 2024 р. почався третій, завершальний тиждень стажування у Варшавському університеті. Учасники VII Фази завершують роботу над своїми проектами, зустрічі у рамках стажування тривають.

Сьогодні першою стала зустріч з Головою Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти паном Андрієм Бутенком. Це радше була дружня розмова однодумців та всіх, кому небайдуже майбутнє української вищої школи, у неформальній обстановці. Показово, що серед учасників VII Фази Інноваційний Університет голови трьох ГЕР, члени різних ГЕР (у тому числі й авторка допису) та експерти Національного агентства.

Другою була зустріч з Президентом Фундації польської науки паном Мотеєм Жілічем. Обговорювали зокрема і перспективи співпраці з українськими науковцями та експертами.

Зустрічі, які надихають, особливо коли... (Не буду вдаватися у деталі, але певні речі "у полі" вищої школи демотивують навіть коли ти належиш до родини інноваційників. Але це вже інша історія, не надихаюча)

Фото за посиланням 


День п’ятнадцятий

Враження від Артема Артюхова

Для учасників проєкту "Інноваційний університет та лідерство" добіг до свого логічного підсумку ще один день.

Вже потягнув холодний та пронизливий вітерець завершення проєкту, однак не час сумувати!

Завтра маємо певну віху, підсумок нашої групової роботи - презентацію результатів "моделювання" університету майбутнього.

Сьогодні у залі відчувався прихід завтрашнього презентаційного свята. Чому? Бо за кулісами кожної якісної вистави йшла кропітка робота над шліфуванням, поліруванням, доведенням та іншими видами фінальної обробки завтрашніх презентацій, і кожна група була активною, як ніколи до цього.

На легкі перебіжки літописців цього дня групи не звертали уваги... Хоча... Іноді прихильно поглядали на фотографів, які намагались піймати вдалий кадр.

Розійшлися під вечір, втомлені, але задоволені собою та презентацією. Презентацією, яка ще була не дороблена, однак натхнення швидко зробить свою справу!

У пустому конференц-залі Артес Лібералес на Добрій встановилась тиша. Перед бурею? Так! Завтра буде буря емоцій, запеклі дискусії і точно інноваційний продукт в результаті!

Вистави залишилось чекати зовсім недовго!

Завіса вже починає підійматись...

До зустрічі завтра на імпрезі!

Фото за посиланням 


День шістнадцятий

Враження від Ольги Гринькевич

27 листопада – особливий день у роботі учасників  міжнародного проєкту «Інноваційний університет і лідерство» (фаза VII «Моделі і стратегії розвитку», Варшавський університет/University of Warsaw) і членів ГО Інноваційний Університет

Основне завдання учасників – дати відповідь на запитання «Яким має бути Університет майбутнього?»

Учасники Проєкту об’єднались у 4 групи за такими напрямами розробки моделі Університету 2030:

     Місія та стратегія Університету. Академічна політика та освітня пропозиція (координатор  - Olga Gurenko, команда: Miroslava Bosovskaya, Тетяна Запорожець, Lyudmila Zilkovskaya,  Nadiia Kovalchuk,  Igor Lyman,  Махновський Сергій, Yevheniia Polishchuk, Iryna Skliar; Вадим Хмарський, Лариса Шаульська).

    Система управління та організаційна структура. Фінансування (кординатор: Artem  Artyukhov, команда: Василь Мойсієнко, Гринькевич Ольга, Юрій Данько, Юрій Кордуба, Олег Лагоднюк, Василь Мойсеєнко, Taras Rak, Володимир Стефінін, Iryna Udovik).

     Вплив на суспільство та побудова відносин із зовнішнім середовищем. Університет як простір для розвитку студентів та персоналу (координатор -  Larysa Kolisnyk, команда: Svitlana Bulbeniuk; Світлана, Гончарова Юлія, Єпіфанова Юлія, Sergiusz Jakiv Kasian, Maksym Folomieiev, Teodoziya Yatsyshyn).

     Місце університету у світових науково-технологічних трендах: підтримка трендів, їх розвиток або формування. Включеність університету у світове професійне та наукове середовище (координатори: Григорій Мозолевич, Anastasia Simakhova, Тупахіна Олена, команда: Димань Тетяна,  Hryhoriy Dmytriv,  Oleh Pasko, Тетяна Степура, Сергій Федонюк)

До групи професійної експертизи (Тарас Фініков, Роберт Сухарський) долучилися Віль Бакіров, Петро Краюк, Olena Grishnova, Марина Єлісєєва).

     Три коротких висновки за результатами цікавих і креативних презентацій

   1) Не існує єдиної ефективної моделі Університету, але для її побудови Лідерство має  значення.

   2) Командна робота – серед визначальних чинників у реалізації Місії (не лише Університету майбутнього:)

   3) Співпраця у міждисциплінарних і міжуніверситетських командах може ускладнювати роботу, а може стати чудовою платформою для генерації ідей для розвитку сучасних Університетів.

Дякуємо організаторам Проєкту «Інноваційний університет і лідерство» та ГО Інноваційний Університет  за можливість професійного розвитку та внесок у розвиток українських Університетів.

Особлива подяка – Збройним силам України за те, що робите головний внесок в існування Університету майбутнього і майбутнього Університету в Україні.

Фото за посиланням 


Враження від Тетяни Степури

27 листопада був для учасників VІI фази проєкту «Інноваційний університет і лідерство» найбільш хвилюючим і креативним. Саме сьогодні групи учасників презентували результати роботи упродовж попередніх трьох тижнів. Концентрація концепцій, підходів, поглядів, досвіду справді надихаюча! І при цьому об’єднана спільною ідеєю створення візії майбутнього університету – University of excellence.

Перша група розкрила своє бачення академічної політики й освітньої пропозиції майбутнього. З відсиланням до світових трендів розвитку вищої освіти колективом презентовано авторське бачення академічної політики, дидактики, персоналізації навчання та практичної підготовки.

Друга група представила свої міркування щодо побудови і рамкових підходів до оргструктури університету майбутнього, функціоналу підрозділів та фінансових аспектів.

Третя група напрацювала бачення третьої місії університету, запропонувала моделі взаємодії зі стейкхолдерами, аспекти брендингу університету та напрями розбудови кампусів університету майбутнього.

Четверта група у креативній формі інтерв’ювання прибульців з майбутнього описала своє бачення розвитку дослідницького й інтернаціоналізованого University of excellence – університету-провайдера технологічного розвитку, з конкретними показниками наукового розвитку та глобальним впливом.

Спеціальними гостями цього заходи були колишній ректор ХНУ імені Каразіна професор Віль Бакіров та колишній проректор Національного університету «Острозька академія» професор Петро Кралюк, а також члени ГО «Інноваційний університет», які змогли приєднатися до учасників VIІ фази.

День завершився презентаціями відеоролику про історію та команду Інноваційного університету, про результати соціологічного обстеження трендів розвитку організації, її членів, системи вищої освіти України. «Вишенькою на торті» було вручення сертифікатів учасникам та взаємний обмін подарунками.

У залі засідань панувала атмосфера об’єднання і змагальництва, дружніх дискусій та піднесення. Уже заради одного цього дня вартувало побувати на VI фазі, хоч ясно, що це концентрований підсумок усіх днів перебування!

І все ж це ще не кінець, тому…. далі буде!

Фото за посиланням 


День сімнадцятий

Враження від Тараса Рака

У черговий, на жаль, передостанній день VII фази проєкту "Інноваційний університет та лідерство" учасники взяли участь у конференції "Студії Центрально-Східної Європи. Перспективи розвитку", організованій факультетом Artes Liberales Варшавського університету. Конференція об'єднала надзвичайно цікавих людей, які займаються дослідженнями в галузі славістики, зокрема, україністики і полоністики. У перший день конференції відбулись панельні дискусії за темами "Культура і література", "Історія", "Суспільство" та "Економіка".

Ми почули думки панелістів про широкий спектр питань, зокрема, про:

- українські студії у Кембриджському університеті, Массачусетському технологічному інституті і Гарвардському університеті;

- про проблеми міграції і її наслідки для системи освіти та економіки, зокрема, в контексті міграції українців до Польщі;

- проблеми деколонізації славістичних студій;

- про погляди на заборону використання російських видань;

- про історію і становище українців в Речі Посполитій і у Великому князівстві Литовському (далеко не таку, як нам подавала імперська влада);

- про деколонізацію історіографії;

- моделі співпраці академічного середовища з бізнесом та багато іншого.

Виступи панелістів викликали багато питань і жваве обговорення.

І по завершення, вже поза межами аудиторії,  тривали обміни враженнями, поглядами, думками, формувались нові ідеї... Власне, відбувалось те, для чого і призначений університет - і Інноваційний, і Варшавський.

Не хочеться, щоб такі дні закінчувались

Фото за посиланням 


День вісімнадцятий

Враження від Ольги Гуренко

«… І кожен фініш – це, по суті, старт…»

Цими мудрими словами Ліни Костенко можна охарактеризувати сьогоднішній день.

По перше, сьогодні – другий день міжнародної наукової конференції – «Студії Центрально-Східної Європи: перспективи розвитку», що проходить у Варшавському Університеті. На конференції у панелях «Освіта» і «Міграції» виступали два представники проєкту «Інноваційний університет і лідерство» – Олександр Хижняк  та Ігор Лиман Igor Lyman. Цікаві виступи-роздуми спікерів про роль польських і українських науковців, зокрема, мігрантів, у популяризації України, висвітленні подій сьогодення, освітньої інтеграції тощо. Крім того, йшлося про зміщення акцентів у східно-європейських студіях та необхідність розвитку українських студій на мапі світу.

Надзвичайно цікавою була панельна дискусія VII «Студії Центрально-Східної Європи: перспективи розвитку», на якій ректори українських університетів Ірина Вахович, Тарас Добко та Ігор Цепенда представили успішні кейси співпраці з польськими колегами.

Фіналізували дискусію профільні заступники міністрів України й Польщі – Михайло Винницький та Анджей Шептицький, окресливши перспективні напрямки співробітництва.

По-друге, сьогодні завершився перший етап проєкту «Інноваційний університет і лідерство. Фаза VII. Моделі вищих навчальних закладів і стратегії розвитку» – очне стажування у Варшавському Університеті. То ж, який ККД?

У чисельнику – цікаві виступи проректорів окремих успішних університетів Польщі, зокрема, Варшавського та Ягеллонського, про місію і візію, розробку стратегії розвитку університетів та перспективи співпраці з українськими університетами.

У знаменнику – спільна робота над проєктом Університету 2030: багато інсайтів, цікавих ідей і реалістичних пропозицій.

Тож, завдання першого етапу виконано, а попереду – новий старт: цікава робота над моделюванням Університету – 2030.

Далі буде.

P.S. Велика вдячність Тарасу Володимировичу Фінікову і Роберту Сухарському за організацію стажування, модерацію й натхнення, та всім учасникам Фази VII за неймовірну атмосферу, потужний нетворкінг та позитивні емоції.

Фото за посиланням 


День дев’ятнадцятий

Враження від Ігоря Лимана

Після трьох тижнів захоплюючої спільної роботи, більшість учасників 7-ї фази проєкту «Інноваційний університет та лідерство» наразі знаходяться в дорозі або вже повернулись додому. І, звісно ж, викладають у спільному чаті свої неформальні фідбеки та фото (включно зі світлинами краєвидів за вікном і чотирилапих зустрічаючих  ). Ось тільки деякі з них:

«Дорогі колеги і колежанки, дякую вам за спільну діяльність, спілкування та позитивний настрій! Не віриться, що три тижні вже минули, три тижні насичені подіями, зустрічами та емоціями. Доєднуюсь до побажань легкої і гарної дороги. Не сумніваюся, що ми обов'язково ще зустрінемося! Дякую ще раз!»

 «Неймовірні три тижні продуктивної праці, професійної комунікації, захопливої творчості, дружніх розмов і яскравих вражень. Щиро дякую всім! До зустрічі в наступних цікавих проєктах».

 «Потужно, надихально, неймовірно! Дякую всім!»

«Сумно без Вас в Артесі, друзі! Трохи попрацював, але так не вистачало Ваших усміхнених обличь Дякую Вам за ці чудові дні, вечори, ночі;) споткань та брейнштормів 10 років тому під час першої фази було суперово, а зараз крутезно, і це завдячуючи Вам. P.S. Корпус закрив) і пішов казати Варшаві do widzenia!»

«Так незвично сьогодні по Варшаві гуляти... Ні завдань, ні занять...»

«Шановні колеги, теж хочу подякувати вам всім за ці три тижні. Дуже приємно бути в колі людей - професіоналів своєї справи, які надихають і мотивують рухатися далі. Впевнена, що досвід, який ми здобули, буде впливати на позитивні зміни в наших ЗВО».

«Дорогі друзі! Відлітаючи із Варшавщини, щиро дякую усім за неймовірну атмосферу єднання, зацікавленості та гарного настрою! Вітання усім куточкам України! Сподіваюся, незабаром зустрінемося».

«Шановне товариство! Залишаючи територію гостинної Польщі і перетинаючи кордон України, хочу подякувати всім-всім за плідну співпрацю, можливість відчути професіоналізм і людяність кожної/го. Бажаю всім добробуту, благополуччя, безпеки і успіхів у всіх бажаних царинах! Адже успіх однієї людини це і успіх всієї нашої Батьківщини. Слава Україні!»

Це вже завершення серії постів про варшавський перебіг 7-ї фази, щоденну появу яких майстерно-лагідно модерувала пані Лариса Колісник. Ця серія може стати ще однією родзинкою тієї книги, про яку інноваційники ведуть мову вже 4 роки

Фото за посиланням


Сьома фаза. Ювілейна (замість епілогу)

Поезія від Тетяни Димань

Мойсієнко, Шаульська, Поліщук,

Босовська, Гончарова, Ковальчук,

Стефінін, Удовик, Гринькевич,

Степура, Дмитрів, Мозолевич,

Тупахіна, Гуренко, Лагоднюк,

Яцишин, Артюхов і Федонюк,

Скляр, Лиман, Єпіфанова, Данько,

Касьян, Кордуба, Димань і Пасько,

Махновський, Рак і Бульбенюк,

Сімахова, Колісник, Токарчук,

Запорожець, Фоломєєв, Хмарський,

Шляхта, Фініков, Сухарскі.

Анонси

14 грудня 2024 року
відбудуться загальні збори ВГО «Інноваційний університет» у змішаному форматі. Очікуються усі члени ВГО ІУ! Місце проведення: Маріупольський державний університет. Реєстрація до 5 грудня

Детальніше »



Випускників проєкту «Інноваційний університет і лідерство» 2014-2024 рр. запрошуємо взяти участь у підсумковій VII фазі проекту “Моделі навчальних закладів і стратегії розвитку” у листопаді 2024 року

Детальніше »




Аналітика

Готується до видання збірник «ІННОВАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ І ЛІДЕРСТВО: проєкт і мікропроєкти – VI» за редакцією Тараса Фінікова та Роберта Сухарського























Презентуємо нову книгу Тараса Фінікова та Віталія Терещука: «Інституційна акредитація: аналітичний огляд та рекомендації»





















Електронна версія »



Інститут законодавчих ідей у партнерстві із Аналітичним центром «ОсвітАналітика» Університету Грінченка провели дослідження і підготували звіт за результатами аналізу практики акредитаціх освітніх програм «Ефективна та прозора процедура акредитації освітніх програм правників як необхідна умова якості юридичної освіти». Рецензування провели Олена Овчаренко і Тарас Фініков.





















Переглянути полісі-бріф »

Переглянути звіт »



Аналітичний звіт “Розвиток систем внутрішнього забезпечення якості в українських закладах вищої освіти” підготовлений Міжнародним фондом досліджень освітньої політики за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні.











Звіт сформовано з результатів аналізу стану систем внутрішнього забезпечення якості українських закладів вищої освіти та сформульованих методичних рекомендацій для вдосконалення таких систем. В основу аналізу було покладено результати загальнонаціонального опитування закладів вищої освіти Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти у листопаді 2019 року, а також дослідження «Впровадження локальних систем управління якістю в українських університетах» 2017 року. За підсумками аналізу пропонуються рекомендації, адресовані ЗВО та Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти.

Переглянути звіт »