Аналітичні матеріали
Підготовлено новий Аналітичний звіт “Розвиток систем внутрішнього забезпечення якості в українських закладах вищої освіти”.
Представляємо новий Аналітичний звіт "Розвиток систем внутрішнього забезпечення якості в українських закладах вищої освіти", підготовлений Міжнародним фондом досліджень освітньої політики за підтримки Координатора проектів ОБСЄ в Україні.
Прагнення до формування об’єктивної картини стану справ із запровадженням систем внутрішнього забезпечення якості зумовило проведення Національним агентством із забезпечення
якості вищої освіти у листопаді 2019 року загальнонаціонального опитування закладів вищої освіти. В опитуванні взяли участь 183 ЗВО, які представляли заклади всіх основних типів, форм власності та регіонів країни, що дозволяє вважати його результати репрезентативними.
Новий Аналітичний звіт сформовано з результатів аналіза стану систем внутрішнього забезпечення якості українських закладів вищої освіти та сформульованих методичних рекомендацій для вдосконалення таких систем. В основу аналізу було покладено результати вищезгаданого опитування, а також дослідження «Впровадження локальних систем управління якістю в українських університетах» 2017 року. За підсумками аналізу пропонуються рекомендації, адресовані ЗВО та Національному агентству із забезпечення якості вищої освіти. Окремий блок рекомендацій присвячений перспективам міжуніверситетської співпраці у сфері забезпечення якості. При цьому автори наголошують, що ефективна діяльність з гарантування якості в українських реаліях повинна ґрунтуватися на засадах синергії процесів та механізмів зовнішнього і внутрішнього забезпечення якості. Успіху цієї діяльності має сприяти й інтенсифікація процесів утворення незалежних установ оцінювання та забезпечення якості вищої освіти.
Презентуємо нове виданна Закон Республіки Польщі “ПРО ВИЩУ ОСВІТУ І НАУКУ”.
Видання підготовлене за участі МБФ «Міжнародний фонд досліджень освітньої політики» та є першим перекладом українською мовою нового польського закону – Закону про вищу освіту і науку, ухваленого у 2018 році. Закон став унікальним нормативно-правовим актом, який консолідує у правовій площині сукупність норм, що регламентують як систему вищої освіти, так і систему наукової діяльності, та створює однакові правила гри для всіх суб’єктів цих систем. Унікальність цього документу полягає і у створенні значною мірою консенсусної моделі його підготовки та ухвалення. Закон відрізняють чітка мова, конденсований зміст, добре структурування, зрозуміла регуляція та правова визначеність дій усіх суб’єктів процесів освітньої та наукової діяльності. В ньому належно окреслено процедуру видання необхідних виконавчих актів та детально регламентовано процес імплементації нормативних положень.
Це видання буде цікавим для українських студентів, докторантів, науковців, викладачів, керівників закладів вищої освіти та наукових установ, які співпрацюють з польськими академічними партнерами, та дозволить їм глибше розуміти специфіку діяльності польських університетів і наукових установ, зокрема також і засади провадження міжнародної діяльності. Для українських дослідників та експертів з питань вищої освіти і науки україномовний переклад польського закону дасть можливість здійснити корисний порівняльний аналіз багатьох аспектів функціонування української та польської систем вищої освіти і науки. Для українських законодавців та представників органів виконавчої влади це видання може стати ще одним джерелом добрих практик створення та реалізації державної освітньо-наукової політики. У стратегічній перспективі представлена книга стане ще однією цеглиною у побудову міцного та взаємно вигідного польсько-українського академічного співробітництва.
Представляємо дуже цікаву монографію професора Марека Квієка «Університет в добу змін. Інституції і академічні кадри в умовах зростаючої конкуренції».
Це видання, підготовлене за участі МБФ «Міжнародний фонд досліджень освітньої політики», є результатом багаторічних міжнародних порівняльних досліджень університетських установ в Європі. В центр своєї уваги автор ставить надзвичайно різноманітну за своїми характеристиками, складно структуровану, глибоко стратифіковану академічну спільноту європейських науковців. Книга дає нам актуальний аналіз посткомуністичної трансформації університетів в країнах Центральної Європи, різних моделей управління в сучасній вищій школі, розвитку академічної кар’єри її персоналу, впливу інтернаціоналізації на продуктивність наукових досліджень, ролі різних страт та генерацій у створенні наукового знання. Особливої уваги заслуговує прагнення автора показати специфіку формування та діяльності молодого покоління академічних кадрів, їх проблеми та сподівання.
Широкий європейський контекст дослідження не став завадою до особливо пильного розгляду польського кейсу. Він є критичним, позбавленим корпоративних упереджень і шаблонів і тому спроможним показати практику наших сусідів в системі загальновизнаних міжнародних координат. Саме це є неоціненною можливістю для нас обмежити поле власних ризиків, уникнути зроблених іншими помилок, використати вже перевірені технології, максимально раціонально інвестувати обмежені ресурси. Нарешті, спеціальна глава книги дає нам уяву про той вплив, який вже справляє на модернізацію польської вищої освіти ухвалений в 2018 році Закон про вищу освіту і науку (Закон 2.0).
Анонсуемо вихід книги «Локальні системи управління якістю: світовий досвід та українські практики побудови», підготовлену зусиллями Міжнародного фонду досліджень освітньої політики в рамках проекту «Простір освітніх ініціатив» Українського католицького університету. В книзі розкрито ґенезу поняття якості вищої освіти та її потрапляння в фокус уваги європейської академічної спільноти, роль методології TQM в побудові систем управління якістю. Велику увагу приділено показу кращих практик гарантування якості, наявних у польській та вітчизняній вищій школі. Проаналізовано реальну ситуацію із забезпеченням якості в національній освітній системі та інструментарій її вдосконалення. Книга містить алгоритм та рекомендації з побудови та розвитку внутрішніх систем забезпечення якості в українських ЗВО. Видання орієнтоване на менеджмент закладів вищої освіти, органи студентського самоврядування, академічну спільноту в цілому.
Представляємо новий Аналітичний звіт "Впровадження локальних систем управління якістю в українських університетах", підготовлений Міжнародним фондом досліджень освітньої політики, Українським католицьким університетом в рамках проекту «Простір освітніх ініціатив» та за підтримки Департаменту вищої освіти Міністерства освіти і науки України.
Метою цього дослідження є виявлення реального стану справ із запровадженням локальних систем управління/забезпечення якості. Час проведення дослідження — травень-липень 2017 року. Представлені результати подають узагальнені дані самооцінок 124-х українських університетів. Програма та інструментарій опитування були розроблені експертами Міжнародного фонду досліджень освітньої політики на основі синтезу ідей та практик низки подібних досліджень, проведених в країнах Європейського простору вищої освіти та Україні. Окрему частину публікації складають рекомендації з розбудови локальних систем управління якістю в українських університетах.
Підготовлено та видано колективну монографію "Академічна чесність як основа сталого розвитку університету". Ця ґрунтовна робота присвячена проблемам плагіату та академічній чесності в українському академічному середовищі. Монографія є першою у вітчизняній літературі спробою системно осмислити етичне підґрунтя інституційної трансформації вітчизняних закладів вищої освіти ХХІ сторіччя. Спираючись на досвід США та інших країн, автори доводять необхідність формування серед українських викладачів, студентів, аспірантів та наукових співробітників культури академічної чесності, та потребу її адекватного закріплення в юридичному, економічному та соціальному контексті існування та розвитку сучасних українських університетів.
Підготовлено збірку статей "ІННОВАЦІЙНИЙ УНІВЕРСИТЕТ І ЛІДЕРСТВО: проект і мікропроекти".
Моніторінгове дослідження "Моніторинг інтеграції української системи вищої освіти в Європейський простір вищої освіти та наукового дослідження".
Аналітичний звіт є продовженням моніторингового дослідження системи вищої освіти України та процесів її трансформації в контексті входження до Європейського простору вищої освіти та наукових досліджень у 2012-2014 роках. Цей період розділено на два абсолютно різних субперіоди: до лютого 2014 року і після лютого 2014 року, що обумовлено чітким вибором нашою країною курсу на європейську інтеграцію після перемоги Революції гідності.