Видавничі проекти
Марек Квієк.
Університет і держава: вивчення глобальних трансформацій
Автор книги неспростовно доводить, що сучасний перегляд післявоєнного "суспільного договору" про державний устрійі добробут в Європі супроводжується переосмисленням масштабного "пакту" між університетом і нацією-державою. Новітні трансформації, які вона випробовує, неминуче торкнуться йуніверситету. А це спонукає до широкої публічної дискусії про його місце тамайбутнє. В умовах новогоглобального строю, незважаючи на дуже складні обставини, університети прагнуть зберегти свою провідну роль в суспільстві. Неспростовним є їх значення як рушійної сили економічного зростання і чинників конкурентоспроможності освітніх економік. В той же час це вимагає корінного переформулюванняїх традиційних соціальних ролей. Головними причинами нинішніх перетворень університету є "тиск глобалізації на націю-державу і його послуги, кінець "золотого століття кейнсіанства" тавиникненняосвітніх економік. Тому його вже не можна розглядати виключно в традиційних дисциплінарних контекстах. Автор цієї книги пропонує сучасний погляд на університет і його майбутнє з різних позицій такрізь призму цілого ряду дисциплін (переважно наук про освіту, політичну економію, соціологію, політологію і філософію).
Зміст
Передмова
Подяки
Вступ: університет у глобальну епоху
Частина І. Університет між державою та ринком
1.1.Зміна ролі вищої освіти: вплив ринкових сил на її функції та завдання
1.2.Що нового у нинішніх трансформаціях вищої освіти?
1.3.Глобалізація, конкуренція та громадський нагляд
1.4.Реформування вищої освіти й держави
1.5.Висновки
Частина ІІ. Університет і нація-держава:вплив глобальних чинників
2.1.Нація-держава та новий глобальний порядок
2.2.Нація-держава та модерний університет: історичний пакт двох модерних інституцій
2.3.Глобалізація і нація-держава: три табори
2.3.1. Глобалісти
2.3.2. Скептики
2.3.3. Помірковані
2.4.Глобалізація, державний сектор і вища освіта
2.5.Висновки
Частина ІІІ. Університет і держава добробуту
3.1.Дебати про державу добробуту і вищу освіту
3.2.Чи настав кінець держави добробуту, яку ми знаємо?
3.3.Глобалізація і держава добробуту: загальні питання
3.4.Глобалізація як визначальний чинник усунення держави добробуту
3.5.Поточні трансформації західних держав добробуту: вплив глобалізації чи вплив внутрішніх процесів?
3.6.Висновки
Частина IV. Глобалізація, держава добробуту та майбутнє демократії
4.1. «Постнаціональна констеляція» і кінець післявоєнного компромісу держави добробуту (Юрґен Габермас)
4.2. «Друга модерність» і порушення історичного зв'язку між капіталізмом, державою добробуту й демократією (Ульрих Бек)
4.3. Глобалізація: наслідки для людей і суспільства (Зиґмунт Бауман)
4.4. Висновки
Частина V. Університет і нові європейські політичні стратегії щодо освіти та науки
5.1.На шляху до «Європи знання» - оживлення проекту європейської інтеграції через освіту
5.2.Десять років європейської політики в галузі вищої освіти
5.3.На шляху до переформулювання ролі й завдань модерного університету
5.4.Європейська інтеграція вищої освіти та глобальні тенденції
5.5.Клопоти з Болонським процесом: університет між старими й новими викликами сьогодні
5.6.Університет і знаннєва економіка: формування ідеї нових завдань цього інституту в Європейському Союзі
5.7.На шляху до єдиного Європейського простору наукових до сліджень
5.8.Пристосування і звикання до глибинних змін: поточні дебати 310
5.9.Висновки
Бібліографія
Покажчик
Післямова